Miru Kim

ENGLISH: Miru Kim was born in Massuchussetts in 1981 and raised in Seoul, South Korea, until 1995, when she returned to the U.S. to attend Phillips Academy in Andover. In 1999 she moved to New York City to attend Columbia University and in 2006 she received an MFA in painting from Pratt Institute. Her first series “Naked City Spleen” is shot in hidden spots of New York, mainly underground, in abandoned industries and demolition zones over the world and also in the Catacombes de Paris. Kim investigates the seclusion of places forgotten by society yet very close to it, just a few steps from big metropolis and from their unaware inhabitants, and she finds in them a refuge from the overcontrolled and sometimes lonely life in New York. Kim is the only human being who apperars in the images, she lies naked in front of the camera, her visage often hidden and her body often curled. Her nudeness though doesn’t suggest erotic thoughts but just makes the photographs more effective by letting the viewer realise how small and defeceless he is compared to those structures and to nature, which is willing to take its space back. Somehow the human presence in Kim’s photographies represents a spontaneous return to uncivilized and it is an element that links to her second series “The Pig That Therefore I Am”, in which the photographer lies naked with caged hogs in industrial farms. At a first glance her presence among the animals is hard to tell and closer shots make it also hard to distinguish between the pig’s and the photographer’s skin. The border between wild and human is very thin, Kim sayd in an interview, and in life we are all touched by events that leave a mark on our skin.

ITALIANO: Miru Kim è nata nel 1981 in Massachussetts e ha vissuto a Seoul, in Corea del Sud, fino al 1995, anno in cui è tornata negli USA per frequentare la Phillips Academy di Andover. Nel 1999 si è trasferita a New York per frequentare la Columbia e neò 1999 ha preso un master in Pittura al Pratt Institute. La sua prima serie “Naked City Spleen” è scattata in luoghi nascosti di New york, principalmente sotto terra, in fabbriche abbandonate e zone in via di demolizione in giro per il mondo e anche nelle Catacombe di Parigi. Kim investiga la solitudine di questi posti dimenticati dalla società ma allo stesso tempo molto vicini a questa, a pochi passi dalle metropoli e dai lori ignari abitanti, e vi trova rifugio dalla solitaria vita di New York. Kim è l’unico essere umano ad apparire nelle immagini, posa nuda di fronte all’obiettico, con il viso spesso nascosto ed il corpo raggomitolato. La sua nudità però non suggerisce pensieri erotici ma rende più efficaci gli scatti facendo realizzare all’osservatore quanto sia piccolo ed indifeso se paragonato a quelle strutture e alla natura, che cerca di riappropriarsi del suo spazio. In qualche modo la presenza umana nelle foto di Kim rappresenta uno spontaneo ritorno al selvaggio ed è un elemento che collega anche alla sua seconda serie “The Pig That Therefore I Am”, in cui la fotografa giace nuda in un recinto di maiali d’allevamento. La sua presenza è difficile da individuare a prima vista e da scatti più ravvicinati la pelle della fotografa e quella dell’animale risultano quasi indistinguibili. Il confine tra selvaggio e umano è molto sottile, ha affermato Kim in un’intervista, e nella vita siamo tutti toccati da eventi che lasciano un segno sulla nostra pelle.

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