Rineke Dijkstra

ENGLISH: Rineke Dijkstra is a Dutch photographer born in 1959 in Sittard. She studied at Gerrit Rietveld Akademie in Amsterdam from 1981 to 1986 and then started working as a portait photographer. Dijkstra usually realises series of portraits of a single person. Her famous series “Beaches” was realised from 1992 to 1996; its images represent adoloscents in their bathing suits standing on the beach and show the insecurity and the awkwardness these young people feel about their changing bodies. After the birth of a friend’s baby, Dijkstra decided to photograph three women in different moments after the child delivery: one hour, one day and one week after. These images strike the observer because of the intense glance in the women’s eyes, at the same time lost and self confident, and the strong sense of connection between mother and child that shines through the softness of the hug. Interested not only in the effects of natural but also of social caused change, Dijkstra realised portaits of a young man, Olivier, before and during his enrollment in the French Foreign Legion. As the photographer said in an interview, the transformation the young man went through is not only remarkable by the different clothes he is wearing, but mainly by the different expression of his eyes, which demonstrate how much he has grown and taken awereness of a different side of the world. Another similar work “Daniel, Adi, Shira, and Keren (Rishonim High School, Herzliya, Israel)” depicted the differences in the lives of four young Israeli women over twenty months, before and after their compulsary enrollment. Dijkstra always presents the subject in front of a neutral background, proposing something that could described as an objective, yet staged, portrait. Nevertheless I think that, beyond the main message which is communicated by the subjects’ facial expression, some of the photographer’s judgement transpires, even though her aim is not to contaminate the photographies with personal emotions.

 

ITALIANO: Rineke Dijkstra è una fotografa olandese nata a Sittard nel 1959. Dal 1981 al 1986 ha studiato al Gerrit Rietveld Akademie ad Amsterdam ed ha poi iniziato a lavorare come fotografa ritrattista. Dijkstra solitamente realizza delle serie di ritratti di singole persone. La sua famosa serie “Beaches” venne realizzata tra il 1992 e il 1996; le immagini rappresentano adolescenti in costume da bagno, in piedi sulla spiaggia, e mostrano l’insicurezza  ed il disagio che i ragazzi provano riguardo al loro corpo che cambia. Dopo la nascita del figlio di un amica, Dijkstra decise di fotografare tre donne in momenti diversi dopo il parto: un’ora, un giorno e una settimana dopo. Queste immagini colpiscono l’osservatore a causa dello sguardo intenso delle donne, allo stesso tempo perso e sicuro, e dello strano senso di connessione tra madre e figlio che appare dalla delicatezza dell’abbraccio. Interessata non solo agli effetti dei cambiamenti naturali, ma anche a quelli di natura sociale, Dijkstra ha realizzato ritratti di un giovane uomo, Olivier, prima del e durante il suo arruolamento nella Legione Straniera Francese. Come la fotografa ha detto in un’intervista, la trasformazione subita dal ragazzo non è riscontrabile solo dal cambiamento di abbigliamento, ma soprattutto dalla diversa espressione dei suoi occhi, che dimostra quanto sia cresciuto ed abbia preso coscienza di un lato diverso del mondo. Un altro lavoro simile “Daniel, Adi, Shira, and Keren (Rishonim High School, Herzliya, Israel)” ritraeva le differenze nelle vite di quattro giovani donne israeliane nell’arco di venti mesi, prima  e durante la leva obbligatoria. Dijkstra presenta sempre i suoi soggetti su uno spondo neutro, proponendo qualcosa che può essere descritto come un ritratto oggettivo, anche se preparato. In ogni caso credo che, oltre il messaggio principale che viene comunicato attraverso l’espressione facciale dei soggetti, parte del giudizio della fotografa traspaia, anche se il suo obiettivo è di non contaminare le fotografie con emozioni personali.

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